Zesde Week Discipelschap Training School YWAM - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Wesley Hofstede - WaarBenJij.nu Zesde Week Discipelschap Training School YWAM - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Wesley Hofstede - WaarBenJij.nu

Zesde Week Discipelschap Training School YWAM

Door: Wesley Hofstede

Blijf op de hoogte en volg Wesley

08 November 2015 | Nederland, Heerde

De zesde week van DTS is voorbij. Allereerst word ik elke keer weer bemoedigd door de berichten die jullie sturen. Dankjulliewel! Het maakt niet uit via welk kanaal het gebeurd, maar het doet mij goed!
We zitten alweer op de helft van de DTS lesfase. Nog 5/6 week en dan gaan we naar het buitenland. Het gaat echt veel te snel. We zijn echt een hele leuke en hechte groep die van allerlei leuke/gekke dingen met elkaar delen. Dagelijks worden er kussengevechten gehouden, koekjes gebakken, spelletjes gespeeld. Elke dag leren we, proberen en oefenen we veel nieuwe dingen. Het wordt vast lastig als we uit elkaar gaan tijdens de outreachfase. Maarrrr gelukkig is dit nog niet het geval.

Deze week hebben we het over relaties gehad. Wij zijn relatie-mensen. We mochten horen dat ieder mens geschapen is om diepgaande, intieme en vervullende relaties aan te gaan. Diep in ons zit een verlangen om echt gekend te zijn. Allereerst gekend te zijn door God maar ook door de mensen om ons heen zoals: vrienden, familie, partner enz. Het is spannend en kwetsbaar om mensen zo dichtbij te laten komen, maar wanneer je het diepst van je hart kan delen met God en anderen, kom je echt tot leven, dan zul je ervaren wat leven is!

Ook hebben we het ook over vriendschappen gehad. Wanneer is een vriend een goede vriend? Welke eigenschappen moet die hebben? Hier heb ik er een paar in een rijtje gezet: Vertrouwen, eerlijkheid, adviseren, humor, plezier, harten delen, uitdagen, leuke dingen doen, helpen, steunen, tijd met elkaar doorbrengen, loyaliteit, geïnteresseerd, bemoedigen, lachen, huilen, gekke dingen doen, op vakantie gaan, met elkaar bidden enz.
Dit zou de perfecte vrienden zijn denk je niet? Maar hebben wij zelf ook deze eigenschappen voor onze vrienden? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog wel is tekort schiet in deze eigenschappen. Ben jij een goede vriend/vriendin? Goede vriendschappen maken ons sterk, ze vullen ons aan, ze zien de blinde vlekken in ons leven en ze zorgen voor veiligheid. Het is goed om mensen om je heen te hebben die met je meekijken, die meedenken en meebidden in de beslissingen die je maakt.

Dit kunnen vrienden zijn, maar het is ook goed om een soort mentor te hebben. Een geestelijke leider die al ervaring heeft op gedaan in het wandelen met Jezus, een geestelijk iemand die Gods stem kan verstaan, iemand die goede en confronterende vragen aan je durft te stellen. Een Mozes voor een Jozua, een Elia voor een Elisa een Paulus voor een Timoteüs. Het is goed om dit soort mentoren rondom je te hebben en je te helpen in de beslissingen die je maakt. Heb jij al een mentor? Iemand die jou kan helpen in je wandel met Jezus?

We hebben deze week ook weer wat leugens afgelegd en het vervangen voor woorden van waarheid en woorden van leven. De vijand probeert er alles aan te doen om ons van diepgaande, intieme en vervullende relaties af te houden. Hij brengt leugens in je leven zoals: Ik kan alles zelf wel aan, ik heb niemand nodig. De waarheid is: Dat we gemaakt zijn om diepgaande relaties te hebben en dat wij in staat zijn om deze ook te hebben. Vaak verdraait de vijand mooie waarheden net een beetje waardoor het er zo verwrongen uit komt te zien. Bijvoorbeeld deze:

---Jij bent uniek gemaakt, speciaal en bijzonder er is niemand zoals jij op deze hele wereld, maarrrrr, je bent wel een beetje raar hoor, er is iets mis met jou, je bent niet helemaal oke.---

Geloof deze leugens alstublieft niet! Satan is een leugenaar. Hij kan niet anders dan liegen. Hij haat waar God van houdt, jou en mij. Hij wil ons gevangen zetten en ons het zelf proberen op te lossen. Je kan alleen leugens ontmaskeren als je de waarheid kent. “Johannes 8:32 U zult de waarheid kennen en de waarheid zal u bevrijden.” De waarheid maakt je dus vrij en deze waarheid kennen brengt leven. Leven in zijn volheid, leven in overvloed! (Johannes 10:10) Ga is bij jezelf na, welke leugens geloof jij eigenlijk diep in je hart wat niet overeenkomt met de waarheden in de bijbel?

Ook heb ik het gevoel dat ik dit moet delen:
In ons leven met God ervaren we verschillende seizoenen.
-Seizoenen van zichtbare groei
-Seizoenen van verborgenheden.

Bij de seizoenen van zichtbare groei lijkt alles goed te gaan, relaties gaan top, je ervaart God van dichtbij, werk gaat goed enz. enz. Maar er zijn ook seizoenen van verborgenheden. In deze seizoenen lijkt het wel of alles misgaat, je ervaart God niet van dichtbij, je ervaart droogte, moeilijkheden en het lijkt wel alsof alles tegen zit. Als je in dit tweede seizoen zit heb ik een boodschap voor je. In deze perioden groei je in intimiteit met God. Hier gaan je wortels dieper. We ervaren de grootste groei wanneer niemand het ziet, wanneer niks lukt en wanneer niemand luistert. Dit is namelijk innerlijke groei, karaktergroei. God is te vertrouwen, dat is één ding wat zeker is. Maar hoe reageer jij in tijden van droogte, hoe reageer jij in tijden van moeilijkheden? God verandert niet. Hij is dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid! (Hebr 13:8) Dus prijs hem in elk seizoen van je leven! God is good all the time, and all the time, God is good.

Neem als voorbeeld de bomen tijdens de herfst. Kijk maar is naar buiten, naar de bomen die de bladeren elk jaar weer laten vallen. Zullen die bomen zich zorgen maken of er in de lente weer nieuwe blaadjes aan de takken komen? Zullen ze zich zorgen maken of er nieuwe bloei zal komen? Nee, ze zijn goed geworteld en staan stevig. Waar maken wij ons druk om? De lente zal weer komen, vertrouw er maar op!

Groet en zegen,

Wesley

(De foto hieronder is een profetische tekening gemaakt door een DTS student. De Leeuw staat voor Jezus. Jezus de Koning die alles en iedereen aankan. Terwijl Hij zo machtig is, zo hoog verheven boven alles, wil Hij jou omarmen, wil hij dicht bij je komen, je Vriend zijn en wil Hij een luisterend oor zijn. Gaaf he! Meer foto's komen nog)

• 09 November 2015 - 12:26

Felicia:

Hey Wesley,
    Hier kan ik alleen maar AMEN op zeggen. Hoe waar is dit! God is zo goed! Wat gaaf dat voorbeeld over de seizoenen en ook dit is helemaal waar! Welke houding kies je in de seizoenen? Laat je kracht zien, die je krijgt van Jezus, ook in moeilijke situaties. laat de duivel niet genieten, van wanneer je door een moeilijke periode gaat! Wees altijd blij in de Heer, ik zeg het nog een keer: wees blij! Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank hem voor alles! Dan zal de vrede van God, jullie hart en gedachten beschermen. (Filippenzen 4: 4-7)
    De tekening is prachtig! Geef hem maar mijn complimenten :-)
    Ik wens je weer een gezegende week!
    Weet je al waar naar toe gaat over een aantal weken?
    Lfs, Felicia

• 09 November 2015 - 21:19

Peter Fleurke:

Mooi verslag Wesley.

• 15 November 2015 - 12:21

Nel Suithoff:

Best broertje in geloof,
    wat deel je mooie dingen met ons.wat is God groot!
    we bidden voor je .Gods nabijheid en zegen toegewenst..
    gr.nel suithoff.