Vijfde week Discipelschap Training School YWAM - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Wesley Hofstede - WaarBenJij.nu Vijfde week Discipelschap Training School YWAM - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Wesley Hofstede - WaarBenJij.nu

Vijfde week Discipelschap Training School YWAM

Door: Wesley

Blijf op de hoogte en volg Wesley

02 November 2015 | Nederland, Heerde


Hey allemaal!

Deze week zijn we met zijn allen in een grote bus naar Amsterdam geweest. Hier in Amsterdam is een andere basis/vestiging van Jeugd met een Opdracht. Midden in het centrum zijn verschillende gebouwen van Jeugd met een Opdracht en er zijn ook verschillende bedieningen bezig zoals: Urben Presence DTS, Art DTS, Core DTS, Hitchhikers DTS, The Lighthouse en nog meer. Om even als voorbeeld te nemen: The Lighthouse is een bediening die zich richt op de vrouwen en de mannen in de rosse buurt. Er zijn veel succesverhalen van vrouwen die eerst achter de ramen werkten, maar die dat leven hebben achtergelaten en nu een nieuw leven opbouwen samen wandelend met Jezus. (Check de site voor meer informatie) Het was geweldig om deze basis te bezoeken en inspirerend om te zien hoeveel jonge mensen zo gepassioneerd Jezus volgen!

Deze week was het thema: Evangelisatie. Evangeliseren is het bekendmaken van het Goede Nieuws. We hebben veel les gehad en veel op elkaar geoefend. Wat het meeste naar voren kwam is dat je tijdens evangeliseren vooral moet : “Vragen stellen en luisteren”. Vragen en luisteren waar de mensen ongeveer zitten, wat ze allemaal al weten van God en Jezus en dat je ze vanuit die kennis probeert verder te helpen als ze daar voor openstaan. (Wat vaak wel het geval was.) We gingen elke dag de straat op om de theorie in de praktijk te brengen en om in Amsterdam centrum te evangeliseren. We hebben dit op verschillende manieren gedaan:

- Met een whiteboard/schrijfbord de straat op met een vraag voor de mensen.
- Thee en koffie uitdelen in een park en hier gesprekken met mensen aangaan
- Met het schilderij van “De verloren zoon” van Rembrandt naar het Rembrandtplein het schilderij uitleggen aan mensen.
- Muziek maken bij het station
- Stoel waar mensen op konden zitten en bemoedigd werden met woorden van God.
- Het Evangelie uitleggen in 2 minuten! (aanrader!)
- En nog meer.

Het evangeliseren is allereerst ongemakkelijk, eng en moeilijk, maar het is boven dat allemaal een opdracht van Jezus Christus zelf. Het is niet een opdracht voor een bepaald aantal mensen maar het is een opdracht voor ELKE volger van Jezus Christus.

“En Hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend.’ Marcus. 16:15”

Er staat niet

“En Hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend, maar als het niet bij je past dan hoef je het niet te doen.’”

Mozes stotterde,
Davids uniform paste niet,
Jakob was een leugenaar,
David ging vreemd,
Paulus vermoordde eerst christenen,
Lazarus was dood,
Jona rende weg van God,
Enz. enz. enz…

Door de bijbel heen zie je mannen en vrouwen van God die niet perfect zijn, maar God kan en wil ons allemaal gebruiken! Hij kijk niet naar onze fouten of naar de dingen die we niet kunnen. Hij kijkt naar onze beschikbaarheid en wil ons in die mate gebruiken.

Hoe kan het dat christenen nog zo weinig evangeliseren? Hoe kan het dat volgers van Jezus niet hetzelfde doen als Hem? Hoe kan het dat christenen Zijn woorden niet uitvoeren/geloven? Is dat omdat ze hun gevoel boven Zijn Woord zetten? Wij hebben een boodschap te vertellen aan de wereld om ons heen. Een boodschap van redding en kracht en God heeft ONS aangesteld om het Goede Nieuws te verkondigen. Ik heb gemerkt dat evangeliseren niet altijd makkelijk is, maar ik heb ook gemerkt dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je afgaat. Ook heb ik ervaren dat wanneer je in geloof uitstapt er wonderen gebeuren. Dat wanneer je gelooft dat de Geest die Jezus Christus uit de dood heeft opgewekt binnen in je woont, je wonderlijke dingen zult zien. (Rom 8:11) Deze week hebben we van erg dichtbij wonderen, tekenen, genezingen en bevrijdingen gezien. Zo was er een jonge vrouw die littekens had overgehouden door zelfbeschadiging en we zagen hoe wonderlijk ook deze littekens voor onze blote ogen verdwijnen! Deze wonderen zijn super bemoedigend en bouwen je geloof sterker en sterker.

Maar wat nog van zoveel meer kracht was, is dat tijdens deze week.....
3 mensen op straat de keuze hebben gemaakt om Jezus Christus als Heer en Verlosser aan te nemen!!!

Wauw, er is een feest in de hemel (Lucas 15:10) We hebben deze mensen doorgestuurd naar iemand van de vestiging in Amsterdam en die gaan met ze meewandelen in dit christelijke leven en die gaan ze helpen om een gemeente te zoeken in de buurt enz. Aan God alle eer!!

De spreker van deze week had een mooie maar ook een confronterende voorbeeld:
Er is een kudde schapen die in een groep bij elkaar staan. Ze eten gras, houden elkaar warm en blijven comfortabel op hun eigen plek. Wanneer er een schaapje achterblijft of verdwaald raakt, hebben de meeste schaapjes dit niet door omdat ze zo gericht zijn op zichzelf. Gelukkig is er ook een herder. Een herder merkt het altijd direct op wanneer er een schaapje mist en gaat erachteraan. Hij doet er alles voor om het terug te krijgen.

Ben jij een schaap, of ben jij een herder?

Het was een intense week, een week van weinig slaap, een week van nieuwe mensen leren kennen, een week van groeien, een week van leren, een week van nieuwe en bijzondere dingen, een week van huilen en een week van veel lachen.
Ik wil nog even zeggen: Bedankt voor al jullie steun! Het is bemoedigend om te lezen dat het schrijven van deze blogs zin heeft. Het kost me vaak zeker wat tijd, maar het is het waard!

Gods aanwezigheid gaat met je mee want Hij woont in jou.

Groetjes Wesley,

  • 03 November 2015 - 08:43

    Pia Kievit :

    Hoi Wesley,

    Wat een week! Intensief. Super goed verwoord. Stof om over na te denken.
    Gods zegen en nabijheid toegewenst. Groeten Chiel en Pia

  • 03 November 2015 - 19:49

    Dity Fleurke.:

    Hoi Wesley,
    Wat weer een bijzondere en intensieve week hebben jullie meegemaakt!
    Jullie doen heel veel indrukken op. Prachtig dat het evangeliseren je steeds makkelijker af gaat.
    weer veel zegen gewenst voor de komende week!
    een hartelijke groet, Dity Fleurke.

  • 04 November 2015 - 13:41

    Felicia:

    Lieve Wesley, Ik ben ontroerd door je verhaal. Prachtig wat je allemaal mag leren en wat je mee maakt!
    Wat is onze God toch ontzettend goed!! Ik kan zelfs jaloers op je zijn..... vergeef het me maar :-)
    Gods zegen broer! "Voor de Koning van alle eeuwen, de God die wij niet kunnen zien en die nooit sterft, de enige ware God, voor Hem is alle eer en alle macht en majesteit voor eeuwig! (1 tim1:17)

  • 08 November 2015 - 12:31

    Nico:

    Indrukwekkend Wesley! Jou ervaringen van deze week waren bij ons thuis iig de basis voor een goed gesprek :-).

    Geniet van de nieuwe week!!
    Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wesley

Hey, Mijn naam is Wesley Hofstede, 19 jaar en kom uit Hardenberg. In september begin ik met Discipelschap Training School van de organisatie Jeugd met een Opdracht. Deze training is in totaal 6 maand en ik wil jullie graag op de hoogte houden!

Actief sinds 22 Sept. 2015
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 12163

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 15 Maart 2016

Discipelschap Training School

Landen bezocht: